
 
 
 
 
 
 

PREDATORS OF PRESS FREEDOM 2010 
 
 
 
There are powerful people behind press freedom violations whose responsibility is not 
always apparent. Whether presidents, ministers, chiefs of staff, religious leaders or the 
heads of armed groups, these predators of press freedom have the power to censor, 
imprison, kidnap, torture and, in the worst cases, murder journalists. To better expose 
them, Reporters Without Borders has produced these portraits. 
 
 
 
 
 
AFRICA 
 
Eritrea 
1 - Issaias Afeworki 
President 
 
Eritrea has the distinction of being Africaʼs youngest republic and at the same governed 
by its most ruthless dictator. A former rebel chief and hero of Eritreaʼs war of liberation, 
he makes no bones about his totalitarian tendencies. He believes a price must be paid 
for Eritreaʼs independence. Basic freedoms were officially “suspended” in 2001 after 
ruling party dissidents started pressing for more democracy. Any hint of opposition is 
seen as a threat to “national security.” The privately-owned media no longer exist. There 
are just state media whose content is worthy of the Soviet era. Ruled with an iron hand 
by a small ultra-nationalist clique centred on Afeworki, this Red Sea country has been 
transformed in just a few years into a vast open prison, Africaʼs biggest prison for the 
media. Around 30 journalists are currently held in its 314 prison camps and detention 



centres. Four of them have died as a result of the extremely cruel conditions in these 
prisons. Others have just disappeared. But when President Afeworki is asked about the 
imprisoned journalists, as he was by Al Jazeera in May 2008, he replies: “There were 
never any. There arenʼt any. You have been misinformed.” 
 
 
Gambia 
2 - Yahya Jammeh 
President 
 
A self-proclaimed healer who says he has found cures to AIDS, obesity and erectile 
dysfunction, Yahya Jammeh has all the qualities of an unpredictable, violent and 
deranged dictator. He has vowed to cut off the heads of all homosexuals in order to 
clean up Gambian society. And he has declared himself ready to kill anyone trying to 
destabilise the country, above all human rights activists and other trouble-makers. “If you 
are affiliated with any human rights group, be rest assured that your security and 
personal safety would not be guaranteed by my government,” he threatened in a 
September 2009 televised address. “We are ready to kill saboteurs.” Some think the 
dictator is steadily succumbing to paranoia, as the jailing of 10 of his aides for an alleged 
coup attempt seemed to suggest. The unsolved murder of Deyda Hydara, AFP 
correspondent and editor of the tri-weekly The Point, who was shot dead on a street in 
2004, continues to fuel tension between the regime and the independent media. The 
Gambia Press Union dared to address an open letter to the president in 2009 urging him 
to recognise the governmentʼs involvement in this murder. The response? Six journalists 
got two-year jail sentences on defamation and sedition charges. And were pardoned 
after a month in prison, because Jammeh is sometimes capable of leniency. He usually 
does not bother with charges when locking up journalists. Chief Ebrima Manneh, a 
reporter for the Daily Observer, was arrested without charge in 2006 and then 
disappeared. He probably died in prison in 2008. 
 
 
Equatorial Guinea 
3 - Teodoro Obiang Nguema 
President 
 
The years pass but nothing changes in the “Kuwait of Africa,” the fiefdom of a leader 
described by the national radio station as the “God of Equatorial Guinea.” President 
Obiang Nguema was reelected at the end of 2009 with 96.7 per cent of the votes in 
polling that many international media including the Spanish daily El País were prevented 
from covering. The president maintains absolute control over this small oil state in the 
Gulf of Guinea. The privately-owned press is limited to a few small newspapers. The 
country has no journalistsʼ union or press freedom organisation. The stranglehold which 
the president and his family maintain over the economy is accompanied by an 
overwhelming personality cult. The international media have just one correspondent in 



the capital, who is closely watched. The authorities nonetheless continue to insist that 
the lack of media pluralism is due to poverty and that the high percentages the president 
gets in every election are “the result of acceptance of his policies.” 
 
 
Nigeria 
4 - Ogbonna Onovo  
Inspector General of Police 
 
Nigeriaʼs journalists were the victims of 58 cases of abuse of authority and violence in 
2009 and around 20 in the first quarter of 2010 alone. A magnificent record. The police 
were not responsible for all of these cases, just most of them. Nigeria is one of the 
worldʼs most violent countries for journalists and the national police, led by Ogbonna 
Onovo, are largely to blame.  The police enjoy complete impunity in Nigeria, even when 
their abuses are well documented. The abuses often occur when reporters go to cover 
operations by police who decide they do not want witnesses. The verbal threats, 
beatings, unwarranted searches and confiscation of equipment are not the result of any 
official policy or use that politicians make of the police. They are just the acts of an 
ignorant and thuggish force that does its job with a great deal of enthusiasm.  Behind all 
this, one person bears the ultimate responsibility: Ogbonna Onovo, who as Inspector 
General of Police is now at summit of a distinguished career. Onovo has received many 
awards and honours, including Officer for the Order of the Niger for his “incredible 
accomplishments.” Reporters Without Borders now bestows one more title on him: 
“Predator of Press Freedom.” 
 
 
Rwanda  
5 - Paul Kagame 
President 
Thanks to a thin face, slight build, intellectualʼs glasses and conservative suits, Paul 
Kagame looks more like a modern politician than the former guerrilla chief and war lord 
who played a murky role in his countryʼs recent history. President since 2000, he has 
used the reconciliation process launched in the wake of the 1994 genocide to bolster his 
authority and neutralise the opposition. Kagame does not tolerate embarrassing 
questions at news conferences, often denigrates journalists and brands outspoken 
media as “Radio Mille Collines.” Every year several Rwandan journalists decide to go 
into exile because they find the atmosphere unbearable in their home country. This does 
not worry President Kagame, who refers to journalists as “mercenaries” and “bums”. 
Local retransmission of the BBC was banned last year because of a programme about 
the genocide that strayed from the official line. The authorities constantly harass two 
newspapers, Umuvugizi and Umuseso (the regimeʼs bugbear) and prosecute their 
editors because of their reporting. Both were closed for six months in the run-up to the 
2010 presidential election. Defamation, invasion of privacy and insulting the president 
are the charges preferred by the information ministry and the High Media Council, its 



(not very independent) regulatory authority. As a cherry on the cake, anyone thinking of 
launching a new newspaper, radio station or TV station is now required to show an 
exorbitant amount of start-up capital (41,000 euros for a newspaper, for example) in 
order to obtain a permit. It is a good way of discouraging media diversity. 
 
 
Somalia 
6 - Islamist militias 
Al-Shabaab, Hizb-Al-Islam 
 
There is no sign of any respite for Somalia after 20 years of war. Islamist insurgents, 
previously united against Ethiopiaʼs troops and now embroiled in internal rivalry and 
conflicts, have contributed to the chaos by waging a war of harassment against the 
fragile transitional government. The bearers of a strict version of Islam, they ban cinema, 
video games and radio music. Al-Shabaab (The Youth)  has emerged as the biggest and 
best organised of these groups. It wages a campaign of terror and targeted murders 
against leading members of Somali civil society who are, it says, guilty of serving the 
interests of the “Crusaders” of the West. Dozens of teachers, academics and politicians 
have been killed. Regarded almost by definition as enemies, journalists have also been 
killed. Nine of them were caught in crossfire or were directly targeted by the various 
militia factions in 2009. Radio Shabelle paid a heavy price, losing its director, Mukhtar 
Mohamed Hirabe, and three of its reporters in the space of a few months. Other Radio 
Shabelle employees fled the country. Al-Shabaab controls a large part of the country, 
has its own prisons, carries out arrests and executes sentences. In May 2008, the group 
tried to murder Bisharo Mohammed Waeys, the last woman to openly work as a 
journalist in the northern autonomous territory of Puntland, who has an independent 
stance and does not wear a headscarf when she appears on TV.  
 
 
Swaziland 
7 - Mswati III 
King 
 
With an HIV/AIDS prevalence of about 40 per cent, a soaring poverty rate and no viable 
economy, foreign investors have thrown in the sponge. Swaziland is self-destructing and 
if there is single person to blame it is clearly King Mswati III. Lacking vision and 
management abilities, this absolute monarch abuses his regal powers. No rivals are 
tolerated. Political parties are banned, and what would good they be in a country that 
has never had democratic elections?  The state-owned media only carry reports that 
have been checked and approved by the information minister. Independent journalists 
find it extremely hard to get access to official information. Self-censorship is standard 
practice and criticising the king is inconceivable. The authorities often remind journalists 
how to behave. In November 2008, the justice minister warned that journalists who 
criticised the government could find themselves “accused of supporting terrorism and 



arrested.” A journalist working for the Times of Swaziland, the only privately-owned 
newspaper, had to apologise publicly to the king in January 2009 after writing a series of 
irreverent articles. 
 
 
Zimbabwe 
8 - Robert Mugabe 
President 
 
It is true that President Mugabe said in March 2010 that the Zimbabwe Media Council, a 
new entity tasked with issuing licences to newspapers, should create a space for the 
media. But no one is fooled. In practice, Mugabe is dragging his feet, sabotaging the 
national unity government, ensuring that the independent press cannot express itself 
freely and, through his aides, maintaining a strict control over the state media. Mugabe 
stepped the pressure on the media after his governmentʼs electoral setbacks in 2008. 
Editors were placed under electronic surveillance to check their loyalty to the party, while 
opposition activists were abducted and tried for “terrorist plots” in grotesque trials. 
Despite being hailed as a “liberator” when he came to power in the 1980s, Mugabe has 
no problem with the arbitrary arrests and harassment to which most of the countryʼs 
journalists are exposed. In 2002, he was the architect of the Access to Information and 
Protection of Privacy Act (AIPPA), the sole aim of which was to finish off the privately-
owned press, above all The Daily News, then the countryʼs most widely-read daily. 
Mugabe is to blame for the fact that Zimbabweans nowadays have no independent 
dailies or radio stations. 
 
 
 
 
AMERICAS 
 
Colombia 
9 - “Black Eagles”  
Paramilitary group 
 
The extreme right-wing militias called the United Self-Defence Forces of Colombia 
(AUC), which 
were created to help the army fight the extreme left-wing guerrillas, are far from being 
disarmed. According to official figures, a major programme for dismantling the AUC from 
2003 to 2006 resulted in the demobilisation of 30,000 of its fighters in exchange for a 
broad amnesty. Most of them have turned to contract killing and drug trafficking, but 
between 5,000 and 8,000 reportedly regrouped in about 20 bands that resumed 
paramilitary activities in 12 departments. The most feared of these armed groups, the 
“Black Eagles,” continues to impose a reign of terror, killing journalists or forcing them to 
censor themselves or flee the country. This armed group has been responsible for many 



cases of intimidation and violence against the press in the Caribbean coastal region 
since late 2006. Death threats received by journalists, in many case after they had been 
criticised by President Alvaro Uribeʼs government, are often signed “the Black Eagles.” 
 
 
Colombia 
10 - FARC 
Revolutionary Armed Forces of Colombia 
 
A guerrilla group founded in 1964, the Revolutionary Armed Forces of Colombia (FARC) 
reportedly controls about 30 per cent of the countryʼs territory. Now reduced to about 
8,000 fighters, the organisation has long given more priority to criminal activities than 
ideological struggle. It lost two of its historic leaders in 2008 – Raúl Reyes, who was 
killed by the army in Ecuadorean territory on 1 March, and Manuel Marulanda, also 
known as “Tirofijo” (Sure-Shot), who died a few weeks later, apparently of natural 
causes. Specialising in racketeering, drug trafficking and kidnapping (45 people were 
executed in 2006 because ransom was not paid), the FARC also tries to control or 
influence the news media. It has kidnapped about 50 journalists since 1997 and makes it 
almost impossible for the media to work in guerrilla-controlled areas. Although now 
considerably reduced in strength the FARC has also carried out several sabotage 
campaigns against the transmitters of radio and TV stations considered hostile. 
 
 
Cuba 
11 - Raúl Castro 
President of the Council of State and Council of Ministers 
 
Fidel Castro passed the reins of power to his younger brother Raúl, the defence minister, 
five days after falling ill on 26 July 2006 and undergoing a major operation. Formally 
confirmed as President of the Council of State on 24 February 2008, Raúl has behaved 
little better than his brother as regards human rights, despite a few cautious hints of a 
possible opening. The so-called transition period saw continued harassment of 
independent journalists including police brutality, summonses and searches by State 
Security (the political police) and detention for short periods. Nineteen of the journalists 
arrested during the March 2003 “Black Spring” continue to serve jail terms ranging from 
14 to 27 years in appalling conditions. A 20th journalist has been held without trial since 
2005. Five others have been imprisoned since Raúl took over. With a total of 25 
journalists detained, Cuba is one of the worldʼs biggest prisons for the media, just behind 
China and Iran. 
 
 
 
 
 



Mexico 
12 - Sinaloa, Gulf and Juárez cartels 
 
Half a dozen cartels have fought each other relentlessly since the late 1990s for control 
of drug trafficking in the areas bordering the United States. The traffickers do not 
hesitate to corrupt politicians in order to impose their law. Far from being limited to the 
coastal and border states, the situation got much worse when a federal offensive was 
launched against the cartels immediately after President Felipe Calderónʼs installation in 
December 2006. The police and army have also played a major role in violations of 
human rights and free expression. Sixty-two journalists have been murdered since 2000. 
Ten others have disappeared since 2003. More than half of them had been covering 
stories linked to drug trafficking. None of the instigators of these murders and 
disappearances has ever been arrested or tried. Mexico is one of the most dangerous 
countries for the media in South America. 
 
 
 
 
ASIA 
 
Afghanistan, Pakistan 
13 - Mullah Mohammad Omar 
Taliban chief 
 
Mullah Omar, who likes to call himself “Commander of the Believers” and “Servant of 
Islam,” has led the Afghan Taliban since 1994. Nowadays he has a lot of support in 
Pakistan as well. Cloaking himself in mystery and refusing to be photographed or filmed, 
Mullah Omar is nonetheless aware of the importance of the media war. His spokesmen 
try to be quoted in the media as much as possible and his thugs threaten local reporters 
who do not relay his propaganda. The Taliban controlling many areas of Afghanistan 
often kidnap journalists for ransom. The threats to journalists reinforce the Talibanʼs 
sway over the population and create news black holes in the south and east of 
Afghanistan and in western Pakistan. 
 
When he ruled the Islamic Emirate of Afghanistan from 1996 to 2001, Mullah Omar 
successively banned music, television, the Internet and all form of criticism. The only 
radio broadcaster just carried religious programmes. The undisputed chief of the 
“students of theology,” he swore by the strict application of the Sharia alone. Nowadays 
he supports the terror policies of his allies in the Movement  of the Taliban in Pakistan 
(TTP), which have resulted in more than 3,200 deaths there since September 2007. It 
was the Taliban who organised a suicide bombing at the Peshawar Press Club and the 
murders of at least five Pakistani journalists since the start of 2009. 
 
 



Burma 
14 - Than Shwe 
Head of the military government 
 
The head of the military government since 1992, Gen. Than Shwe has decided to hold 
elections at the end of 2010 in the belief that he can impose a sort of “directed 
democracy.” But he is refusing to loosen his grip on the media and Internet, which are 
closely controlled by the Press Scrutiny Board. To prevent any expression of dissent 
during the elections, he has had compliant judges impose long jail sentences on dozens 
of journalists, bloggers and human rights activists. The comedian and blogger Zarganar 
was sentenced to 59 years in prison for mocking the general. The notoriously paranoid 
Than Shwe then had most of the prisoners of conscience moved to insalubrious jails far 
from their homes.  The general, who began his military career in psychological warfare, 
can rely on the army to impose order through fear. His henchmen continue to hunt down 
journalists suspected of sending information and video footage abroad that show the 
disastrous state of the country. Hla Hla Win, a young video reporter for Democratic Voice 
of Burma, was sentenced to 20 years in prison for doing a report in a monastery. And 
Than Shwe has loathed the Internet ever since images of the sumptuous marriage of 
one of his daughters were posted online, causing outrage. Now holed up in the new 
capital, Naypyidaw, Than Shwe is rarely heard by his compatriots but the government 
press publishes his militaristic speeches full of hate towards the democratic opposition 
and, above all, Nobel peace laureate Aung San Suu Kyi. 
 
 
China 
15 - Hu Jintao 
President 
 
President of the Peopleʼs Republic and General Secretary of the Chinese Communist 
Party (CCP), Hu Jintao ensures implementation of his “harmonious society” programme 
by getting the police, including the cyber-police, and the propaganda department to 
prevent any free press emerging. Even if he publicly professes support for press 
freedom, this conservative communist often restricts the freedom of the liberal press and 
dissidents. He gave orders, for example, for those who signed the pro-democracy 
Charter 08 to be hunted down. Its main architect, the intellectual Liu Xiaobo, was 
sentenced to 11 years in prison and more than 100 signatories were harassed. Tibet, 
where Hu Jintao was head of the CCP in the 1980s, can only be accessed by the foreign 
press with a special permit, which is very hard to get. The president sent the toughest 
elements of the Communist Party there to suppress the unrest that erupted in March 
2008. Since then, more than 50 Tibetans have been arrested for circulating photos, 
video or reports about the situation in the province. Hu Jintao also ordered a ruthless 
crackdown on the Uyghurs in Xinjiang who revolted in July 2009. The Internet was 
disconnected for several months while the official press was deployed against the 
“separatists.” Hu Jintaoʼs determination to control the media cost the lives of infants who 



fell ill after consuming baby formula that was contaminated with melamine because, 
ahead of the Olympics, the authorities had forbidden the media to cover such stories. 
And he continues to refuse to release the “Olympic prisoners” – dissidents such as Hu 
Jia who were arrested in 2008 for demanding more democracy and who are still being 
held in appalling conditions. 
 
 
North Korea 
16 - Kim Jong-il 
Secretary-General of the Workers Party 
 
The tyrant of Pyongyang has appeared less often in public since suffering a stroke in 
2008 and is preparing one of his sons to succeed him. To that end, he and his family 
continue to maintain North Koreans in a terrifying isolation. The totalitarian regime he 
has headed since the death in 1994 of his father, Kim Il-sung, the “Eternal President,” 
has of late been waging a campaign against “illegal” use of the few mobile phones. In a 
way that is unique in the world, the North Korean media are used primarily for a 
personality cult of Kim Jong-il and Kim Il-sung, who are praised as “socialist heroes.” 
The paranoid and luxury-loving “Dear Leader” banned the media from discussing the 
famine that killed millions of North Koreans during the 1990s. Each day his activities 
begin the TV news broadcasts and are front-page stories in the newspapers. The 
misspelling of his name suffices to send the culprit to one of the ideological re-education 
camps.  In 2008, he ordered the security forces to prevent foreign videos, magazines, 
telephones, computers and CDs from entering the country from China. Several people 
have been executed for using mobile phones without permission. Others have been sent 
to the concentration camps where at least 150,000 people are held in terrible conditions, 
in some cases just for listening to a radio station based abroad. One of these camps is 
thought to hold the military officer who managed to send a video of a public execution to 
Japan in 2006. Kim Jong-il has another obsession – the international and Korean-exile 
radio stations that broadcast programmes targeted at the North Korean population. The 
Pyongyang media are often told to threaten these stations while the police try to track 
down those who surreptitiously listen to them. 
 
 
Laos 
17 - Choummaly Sayasone 
President 
 
A former defence minister and president since 2006, Choummaly Sayasone continues to 
block the emergence of a privately-owned press and can count on the loyalty of those 
who run the state media, including the ruling Peopleʼs Revolutionary Party mouthpiece, 
the newspaper Paxaxon (People), which defines itself as “a revolutionary publication 
produced by and for the people”.  The activities of the president and top party leaders 
are always the lead stories in the state media, which are the only media permitted in 



Laos. The president has issued orders that, when referring to him, journalists should only 
use reports put out by the official news agency, Khaosan Pathet Lao. The authorities do 
not, however, censor the Internet.  When thousands of members of the Hmong minority 
were forcibly repatriated from Thailand, the security forces prevented several foreign 
journalists from visiting the “camps” that were set up to receive them. The president has 
refused to pardon two Hmongs who have been in prison since 2003 for working as 
guides for two European reporters. 
 
 
Nepal 
18 - Nepalese armed groups 
 
In the south and east of the country, especially the Terai lowlands, armed groups 
terrorise journalists, above all the correspondents of the national media. Members of 
Janatantrik Terai Mukti Morcha (JTMM) and Madhesi Tiger Nepal (MTN), two groups 
that claim to defend the Terai populationʼs interests, post lists of “wanted” journalists 
together with offers of rewards. They are suspected of being responsible for several 
physical attacks and murders of journalists, including the March 2010 murder of Arun 
Singhaniya, the owner of an influential newspaper and radio station. A death threat was 
made against a journalist in Birgunj by a JTMM militant around the same time. More than 
80 cases of physical attacks or death threats were reported in the south in 2009. The 
constant threats from armed groups force the Terai-based media to censor themselves 
to avoid being targets. Militants often intercept press vehicles in order to destroy the 
newspapers they are carrying. Several tens of thousands of copies of the daily Kantipur 
were torched by these armed groups in 2009. Although they are supposed to have laid 
down their arms, the Maoists also continue to target the local press in some regions. The 
journalist Teeka Bista was found unconscious in a ravine in December 2009 after she 
wrote a story implicating Maoist activists in a political opponentʼs death. The Maoists are 
in a position of strength and enjoy as much impunity as the security forces. Two people 
suspected of involvement in the 2007 murder of journalist Birendra Shah were promoted 
within the Maoist Party in 2007. 
 
 
Philippines 
19 - Private militias 
 
It was men in uniform who carried out the worldʼs biggest-ever massacre of journalists. 
Thirty reporters who were accompanying the convoy of a political opponent of the 
governor of Maguindanao province, on the southern island of Mindanao, were shot dead 
at point-blank range on 23 November 2009, by members of a militia that takes its orders 
from one of the governorʼs sons. The militiamen raped and tortured some of the victims 
before burying them in mass graves. The governor, the patriarch of the Ampatuan clan, 
is an ally of President Gloria Arroyo. Police officers, soldiers or militiamen have been 
implicated in most of the hundred or so murders of journalists since democracy was 



restored in 1986. Employed by corrupt politicians or hired as contract killers, they usually 
target local radio presenters who have upset the people they are working for. The same 
modus operandi is nearly always used: two masked men on a motorcycle gun the 
journalist down as he is leaving his place of work. For a few thousand dollars, they 
eliminate the person who has been too outspoken. The cycle of violence has never 
ended because the culture of impunity is so strong, especially on Mindanao. Sometimes 
the hit-men are arrested and convicted. This is what happened to Guillermo Wapile, a 
policeman who was convicted of the 2002 murder of journalist Edgar Damalerio. But 
neither the people who hired him nor the fellow police officers who tried to cover up for 
him were arrested. The private militias of Mindanao island have made it one of the 
worldʼs most dangerous places for journalists. 
 
 
Sri Lanka 
20 - Gotabhaya Rajapakse 
Defence minister 
 
The presidentʼs younger brother and defence minister, Gotabhaya Rajapakse is openly 
hostile to the media and has not stopped targeting Sri Lankan and foreign journalists 
although the civil war ended in May 2009. Whenever a journalist is murdered or 
kidnapped, he publicly questions the victimʼs credibility. Asked about cartoonist Prageeth 
Eknaligoda after he went missing in January 2010, the defence minister replied: 
“Eknaligoda had himself disappeared (...) We donʼt even know who this Eknaligoda is, 
what he had done.” He also insulted the memory of the Sunday Leaderʼs editor, 
Lasantha Wickrematunge, after he was murdered a year earlier. After the defeat of the 
Tamil rebels, the president and his brother rounded on their new enemy, opposition 
candidate Gen. Sarath Fonseka, and had him jailed. They also ordered the arrest of 
Ruwan Weerakoon, a journalist who supported Fonseka. All the media who had 
criticised the president and his brother during the election campaigns were subject to 
reprisals. Two editors were arrested, five news websites were closed and several 
reporters were harassed. All of that in January 2010 alone.  Egged on by Gotabhaya 
Rajapakse, the government press attacks civil society. Dozens of state media 
employees were fired, suspended or threatened for protesting against the governmentʼs 
control of their editorial policies during the election campaigns. The two main state TV 
stations dedicated 96.7 per cent of the air time during their news and current affairs 
programmes to reports supporting the president. The holder of a US passport, the 
defence minister has publicly regretted that Sri Lanka abolished prison sentences for 
press offences. To address this “mistake,” he has pressured for the restoration of the 
Press Council, which also had the power to impose jail sentences on journalists. 
 
 
 
 
 



Vietnam 
21 - Nong Duc Manh 
Communist Party general secretary 
 
The leader of the conservatives, Nong Duc Manh is waging an offensive against the 
liberal press, bloggers and dissident writers in preparation for the Communist Party of 
Vietnamʼs next congress at the start of 2011. He had about 100 years in jail terms given 
out to critics in unfair trials in the space of just a few months. The Communist Partyʼs 
head since 2001, he waited until the last moment to have the Catholic priest Nguyen Van 
Ly freed on humanitarian grounds in March 2010 after Ly suffered two strokes in his cell. 
Father Ly was serving an eight-year jail sentence for launching the clandestine 
magazine Tu do Ngôn luan (Free Expression). The editors of To Quoc, another dissident 
publication that has been denied a licence, are being harassed by the political police or 
by thugs in their pay. On orders from Manh, the police are focussing much of their 
offensive on writers and bloggers who have criticised a bauxite mining project involving a 
Chinese company. Twenty journalists and netizens are currently detained in Vietnam. At 
total of 33 years in jail sentence were passed in a single day, 20 January 2010, on 
dissidents, including the younger blogger Nguyen Tien Trung and the well-known human 
rights lawyer Le Cong Dinh. The heir of a one-party system left by Ho Chi Minh, it is 
Manh who holds real power, not the prime minister or the president, and it is Manh who 
orders censorship and arrests in defiance of the international communityʼs 
recommendations. 
 
 
 
 
EUROPE 
 
Azerbaijan 
22 - Ilham Aliev 
President 
 
Ilham Aliev was carefully prepared for the job of president of this oil-rich country – one 
courted by many foreign governments – by his father, Heydar Aliev, its ruler since 1969. 
He headed the ruling partyʼs candidate list in the 1999 parliamentary elections and, after 
his father suffered a heart attack live on TV in April 2003, he was appointed prime 
minister. Finally, as his fatherʼs health continued to fail, he was named as the partyʼs 
candidate for the October 2003 presidential election, which he won. Initially seen as an 
amiable man unsuited to the harsh realities of politics, he proved himself to be a worthy 
heir of his father by cracking down hard on his opponents and targeting newspapers that 
support the opposition or criticise the widespread corruption. It is now common for 
journalists to be the targets of physical attacks or sentenced to long jail terms.  Eynulla 
Fatullayev, the editor of the weekly Realny Azerbaijan and the daily Gundelik Azerbaijan, 
was sentenced to two years in prison in the spring of 2007 on a charge “insulting the 



Azerbaijani people” and then eight and a half years in prison in the autumn of the same 
year on charges of threatening terrorism and tax evasion. He is now facing an additional 
three years in prison on a trumped-up charge of having of 220 mg of heroin among his 
belongings in his cell. Two young bloggers, Adnan Hadjizadeh and Emin Milli, who were 
arrested on 8 July 2009, were sentenced to 24 and 30 months in prison respectively on 
similarly trumped-up charges. Their crime? Belonging to opposition movements and 
expressing their views online. Reelected in October 2008 with 89 per cent of the vote, 
Aliev reinforced his control of the countryʼs destiny even more in 2009 by abolishing any 
limit on the number of terms he can serve. The latest development of note has been the 
adoption of amendments to the press law imposing additional curbs on journalists, 
including draconian limitations on the ability to take photos. 
 
 
Belarus 
23 - Alexander Lukashenko 
President 
 
The former state farm managerʼs record since being elected president in 1994 is grim. 
His re-election with more than 80 per cent of the vote in March 2006 illustrated the 
strength of his grip on the country. The independent press has been virtually eradicated. 
The stateʼs monopoly of printing and distribution facilities makes it easy for the 
authorities to crush any sign of defiance by journalists. Sometimes their only option is to 
go underground, returning to Soviet-era “samizdats” (forbidden material copied and 
distributed clandestinely). Monitoring of legislative elections in September 2008 
highlighted the extent to which control of the media blocked the opposition and thwarted 
the possibilities of political debate. Citing the example of Chinaʼs Internet controls, a 
state-run daily reported that the president was determined “to put an end to online 
anarchy.” This fuelled fears that the authorities would crack down on the Internet, a 
space of unparalleled freedom. In response to international pressure, there have been 
some limited concessions such as the reincorporation of a few banned publications into 
the official distribution network. But the government continues to maintain a very high 
level of control over news and information and foreign news media are still hard put to 
obtain press accreditation, which forces them to operate illegally. All of this in a country 
bordering the European Union. 
 
 
Spain 
24 - ETA 
Terrorist organisation 
 
Euskadi ta Askatasuna (Basque Homeland and Freedom), the Basque armed separatist 
group that is better known by the acronym ETA, has constantly targeted journalists, both 
in France as in Spain, since its creation in 1959. ETAʼs media victims include José María 
Portell, murdered in 1978, José Javier Uranga, wounded in a shooting in 1980, José Luis 



Lopez de la Calle, murdered in 2000, and Gorka Landaburu, who sustained severe face 
and hand injuries when he opened a parcel-bomb in 2001. Several dozen Spanish 
journalists are still forced to have bodyguards because of ETA death threats. ETA 
exploded a powerful car-bomb outside the Bilbao headquarters of the Basque public TV 
station EiTB in Bilbao on 31 December 2008, causing considerable damage but no 
injuries. In a 21 January 2009 press release, ETA accused journalists of distorting the 
facts with the support of “political commissars and editors” and accused EiTB of 
practising “political apartheid” and “complying with orders from Spain.” In a barely veiled 
threat, the release added: “We are not going to tell journalists how to do  their work. We 
are making a clear appeal to those in charge of EiTB to work in a responsible manner.” 
 
 
Italy 
25 - Organised crime 
 
Italian shop-keepers, businessmen and judges are not the only victims of organised 
crime networks such as Cosa Nostra, the Camorra, the ʼNdrangheta, and the Sacra 
Corona Unita. Journalists and writers also find themselves in the line of fire as soon as 
they try to cover the Italian mafia. One of them is Roberto Saviano, author of the book 
Gomorra, who is forced to live under permanent police protection. In all, some 10 
journalists work under police protection. There have been hundreds of cases of threats, 
anonymous letters, vandalised tyres, and torched cars. Every journalist writing about 
these criminal groups has been watched at one time or another. Lirio Abbate, 38, 
correspondent in Palermo, Sicily, for the news agency Ansa, and author of I Complici 
(The Accomplices), also lives under permanent police protection. This is also the case, 
since March 2008, for Rosaria Capacchione, a 48-year-old journalist working for more 
than 20 years for the leading Naples daily Il Mattino, who covers the Camorra and who, 
like Roberto Saviano, is being hunted by the Casalesi clan. And their work, with all the 
risks that accompany it, gets no support from Prime Minister Silvia Berlusconi. In 
December 2009, he said he wanted to “strangle” writers and filmmakers who give Italy a 
bad image by focusing on the mafia. 
 
 
Kazakhstan 
26 - Nursultan Nazarbayev 
President 
 
“We are in favour of freedom of expression inasmuch as a society in transition can allow 
it,” President Nazarbayev said after being reelected in 2005. Although Kazakhstan 
became the first former Soviet state to take on the annual rotating presidency of the 
Organisation for Security and Cooperation in Europe (OSCE) in 2010, Nazarbayev has 
done nothing to justify being relieved of his status as a Predator of Press Freedom. Any 
insult to his reputation and dignity has been made punishable by a prison term and he 
has amended the law to tighten registration of media outlets and make it easier to shut 



down papers. Journalists employed by newspapers that have been closed down are 
banned from working for three years.  The Internet is no longer spared. A law was 
adopted in 2009 giving blogs, chat rooms and other websites the same legal status as 
the news media, a not insignificant move as press offences are punishable by 
imprisonment in Kazakhstan. A series of prosecutions and physical attacks on journalists 
marked the start of 2010. One of the first victims was Igor Lara, who was very badly 
beaten for writing about a 19-day strike by 10,000 oil-workers in the southwestern town 
of Zhanaozen and about other problems in the oil-industry, which is vital for Kazakhstan. 
The president clearly was not pleased. Internal power struggles continue to take their toll 
on the media. The countryʼs most popular blog platform, for example, was closed in 2008 
after the presidentʼs disgraced former son-in-law used it to launch his own online 
newspaper. 
 
 
Uzbekistan 
27 - Islam Karimov 
President 
 
President Karimov celebrated his 20th year in office in 2009 after being reelected in 
2007 with 88 per cent of the votes. He had steadily reinforced his authority over the 
years, constructing an implacable regime that has reduced the opposition press to 
silence by such ruthless methods as disappearance, forcible confinement to psychiatric 
hospitals and arbitrary imprisonment. Journalists can pay dearly for investigative 
reporting with charges of terrorism or extremism and trial on trumped-up charges. Ten 
journalists are currently in prison. Karimov said in 1999 he was “prepared to blow off the 
heads of 200 people, to sacrifice their lives, in order to preserve peace and tranquillity.” 
Ubiquitous in the state media, which credits him with all the countryʼs “successes,” 
Karimov tolerates no attempts to cover the countryʼs social and economic realities. 
Under-development or the condition of women, for example, are incompatible with the 
image of modernity that the regime wants to project. “Insulting the Uzbek people” are 
among the charges brought in separate cases against photographer Umida Akhmedova 
and radio show host Khayrullo Khamidov for shining a light on social problems. It has 
been impossible for the foreign media to work in Khazakhstan since 2005. President 
Karimov recently criticised the media for not being aggressive enough. “Additional 
conditions must be created for better media coverage of domestic and international 
politics,” he said. It was just for show. Karimovʼs repressive apparatus continues to work 
flat out. 
 
 
 
 
 
 
 



Russia 
28 - Vladimir Putin  
Prime Minister 
 
President from 2000 to 2008 and now prime minister for the past two years, Vladimir 
Putin continues to make his influence felt in the Kremlin. Strong leadership from the top 
in all areas of society has been his guiding principle in the reconstruction of a strong 
state after the years of confusion and dilution of authority under Boris Yeltsin. The press 
has not been spared. “Control” is the key word for this former KGB officer: control of the 
state, control of the economic and political forces, control of geopolitical strategic 
interests and control of the media. The national TV stations now speak with a single 
voice. Independent journalists and human rights activists are exposed to considerable 
danger, especially in the North Caucasus. Five journalists were murdered in 2009. 
Twenty-two have been murdered since 2000. President Medvedev has recognised the 
existence of political murders for the first time. The Nashi (Ours), a young patriotic guard 
created by the Kremlin in 2005 at the behest of Putin and others who lament Russiaʼs 
imperial decline, sues newspapers critical of the Soviet past or the current government 
when it is not staging actual manhunts. As well as manipulating groups and institutions, 
Putin has promoted a climate of pumped-up national pride that encourages the 
persecution of dissidents and freethinkers and fosters a level of impunity that is steadily 
undermining the rule of law. 
 
 
Russian Federationʼs Republic of Chechnya 
29 - Ramzan Kadyrov 
President 
 
Often referred to as “Putinʼs guard dog,” Ramzan Kadyrov shares the Russian prime 
ministerʼs taste for crude language and strong action. President and undisputed chief of 
this Russian republic in the North Caucasus since April 2007, he has restored a 
semblance of calm after the devastation of two wars. A high price has been paid for this 
superficial stability, the introduction of a lawless regime. Anyone questioning the policies 
of this “Hero of Russia” (an award he received from Putin in 2004) is exposed to deadly 
reprisals. Two fierce critics of the handling of the “Chechen issue,” reporter Anna 
Politkovskaya and human rights activist Natalia Estemirova, were both gunned down – 
Politkovskaya in Moscow in October 2006 and Estemirova in Chechnya in July 2009. 
When human rights activists blamed him for their deaths, Kadyrov was dismissive: 
“Thatʼs bullshit, thatʼs just gossip,” he said. The Chechen media toe the line. Those that 
survive in this hostile environment know the rules of the game, the first of which is to 
never criticise the policies of the president, whose photo is displayed everywhere. 
Kadyrov said this about terrorism: “My method is simple. Those who disrupt the peopleʼs 
peace must be dealt with harshly, cruelly even.” And on the press, he added: “The press 
must be in the service of the Chechen peopleʼs unity.” In practice, journalists interpret 
this as meaning they must praise his every action and the peopleʼs devotion to him. To 



ensure absolute loyalty, Kadyrov uses not only fear but also the money flowing in 
abundance from the Kremlin to Grozny. New newspapers have been created with 
Chechen government funding to create the impression that the republicʼs media are 
flourishing and vibrant. But they all just repeat the same refrain ad infinitum. As for 
foreign journalists, it goes without saying that Kadyrov accuses them of distorting reality 
and not reporting what is really happening in Chechnya. 
 
 
Turkmenistan 
30 - Gurbanguly Berdymukhamedov 
President 
 
In his three years as president, Berdymukhamedov has done nothing to suggest that 
improving freedom of expression is one of his priorities, despite statements of intent and 
reforms breaking with the weirder aspects of the legacy left by his predecessor, 
President-for-Life Saparmurat Niyazov, whom he served as both health minister and 
personal dentist. He has opened up the economy but the stateʼs absolute control of the 
press remains untouched and he criticises the media more often than he supports them.  
The opening of a handful of Internet cafés, in which access is monitored and content is 
filtered, fails to compensate for the tight grip that the government maintains on the 
editorial policies of all the media. Even the Russian TV stations that can be received in 
Turkmenistan are censored before being relayed to local viewers. The exact number of 
imprisoned journalists and human rights activists is not known and none has benefited 
from the presidentʼs amnesties for detainees. It is depressing to see that Turkmenistan 
continues to be one of the worldʼs most repressive states and its population is as 
isolated as ever. 
 
 
 
 
MIDDLE EAST 
 
Saudi Arabia 
31 - Abdallah ibn Al-Saud 
King 
 
“Custodian of the two holy mosques,” prime minister and Saudi Arabiaʼs sixth king, 
Abdallah ibn Abdulaziz Al-Saud acceded to the throne in August 2005. Under his 
command, the regime has swung between repression and openness. He has had 
political activists and journalists arrested but he also staged the countryʼs first municipal 
elections. The Saud familyʼs hold on the state and the supremacy of its Wahabi ideology 
require total control over news and information. No laws protect freedom of expression 
so journalists dare not criticise the regime and self-censorship is the rule. Regional 
unrest and the fight against terrorism continue to be used to justify curbing basic 



freedoms. Visiting foreign journalists are always accompanied by government officials 
who report back on what they do. Saudi Arabia is one the worldʼs most repressive 
countries as regards the Internet. The government created a special commission in 
March 2007 with the job of filtering the Internet in order to “protect Saudi society” from 
terrorism, fraud, pornography, defamation and the “violation of religious values.” More 
than 400,000 websites are currently blocked. Far from trying to hide what they are doing, 
the Saudi authorities defend their censorship decisions. This control of the Internet is 
indicative of the determination to maintain social order. 
 
 
Iran 
32 - Ali Khamenei 
Supreme Leader of the Islamic Republic 
 
Iranʼs Supreme Leader, Ayatollah Ali Khamenei, has guided the country since the death 
of the Islamic Republicʼs founder, Ayatollah Khomeini, in 1989. He has been 
consolidating his predecessorʼs ultraconservative policies for more than 20 years, 
controlling all of the countryʼs main political institutions. As Supreme Leader, Ayatollah 
Khamenei has been responsible for the continuing crackdown on journalists since 
President Mahmoud Ahmadinejadʼs disputed reelection on 12 June 2009. His virulent 
and inflammatory criticism of media with international links has fuelled the rage of the 
government and its allies towards journalists. It was with his explicit agreement that the 
judicial system staged Stalinist-style mass trials in August 2009 and January 2010. It is 
the Revolutionary Guards, controlled by Khamenei, who nowadays run Section 240 of 
Evin prison, a special section in which the names of the detainees, like those held in 
Section 209 (controlled by the interior ministry) do not appear in the prison register. 
These detainees are held incommunicado in flagrant violation of international law. 
Reporters Without Borders accuses Khamenei of crimes against humanity. 
 
 
Iran 
33 - Mahmoud Ahmadinejad 
President 
Already the Middle Eastʼs biggest prison for the media, the Islamic Republic of Iran has 
been one of the five biggest in the world since President Mahmoud Ahmadinejadʼs 
disputed reelection on 12 June 2009. Ahmadinejad and his government embarked on a 
heavy-handed crackdown on journalists and netizens in which more than 100 journalists 
were arrested and nearly 50 were forced to flee abroad. Fourteen newspapers were 
closed and thousands of web pages were blocked. As president, Ahmadinejad was 
responsible for this crackdown, which he orchestrated with the Revolutionary Guards. 
For the first time since the 1979 revolution, the government introduced a system by 
which print media content is systematically verified by the security services before 
publication. Together with his government, above all in close cooperation with the 
intelligence ministry and the ministry of culture and Islamic guidance, which were placed 



under his direct responsibility, Ahmadinejad drew up the list of journalists who were to be 
arbitrarily arrested. It was also Ahmadinejad who determined the charges and authorised 
the system of filmed forced confessions. The government still refuses to put an end to 
the state monopoly on broadcast media and still prohibits private ownership of satellite 
dishes. Foreign media are closely watched and their local correspondents can have their 
accreditation withdrawn at any time. International organisations very rarely manage to 
obtain permission to visit Iran.  
 
 
Israel 
34 - Israel Defence Forces 
 
The IDF was again responsible for abuses of authority and acts of violence against 
journalists in the Palestinian Territories in 2009. The Israeli authorities denied the 
international media access to the Gaza Strip “for safety reasons” during Operation Cast 
Lead, the military offensive that ran from 27 December 2008 to 18 January 2009. This 
was a serious press freedom violation. The Israeli forces targeted several buildings 
housing news media during the offensive. In all, six journalists were killed during 
Operation Cast Lead, two of them while working, and around 15 others were wounded. 
Two Palestinian journalists based in Jerusalem, Khodr Shaheen, the correspondent of 
the Iranian Arabic-language TV station Al-Alam, and his assistant, Mohammed Sarhan, 
were charged during Operation Cast Lead with “divulging secret information” and 
“transmitting information to the enemy in wartime.” Their two-month jail sentences and 
additional suspended sentences of six months in prison were eventually quashed by the 
Israeli supreme court. The Israeli security forces tend to behave arbitrarily towards 
Palestinian journalists and media workers in the West Bank and Gaza Strip. At least 33 
Palestinian journalists were physically attacked and injured by Israeli soldiers during 
2009 and another 25 have been since the start of 2010. Israeli soldiers implicated in 
these abuses are rarely prosecuted.  
 
 
Libya 
35 - Muammar Gaddafi 
Head of State and Guide of the Revolution 
 
Since launching his “Green Revolution” in 1969, Muammar Gaddafi has distanced 
himself from its original socialist ideals. The ending of Libyaʼs diplomatic isolation has 
had a significant impact on the economy but not on press freedom. Journalists are only 
very slowly benefiting from the easing of political tension. They still have no room for 
manoeuvre and their main job is to relay Gaddafiʼs propaganda. His personality cult is 
visible everywhere in the streets and in the official media. Non-governmental media were 
permitted in Libya in 2007 for the first time since Gaddafi took power but were controlled 
by Al-Ghad, a company owned by one of his sons, Seif al-Islam  Gaddafi. This tentative 
evolution was reversed from mid-2009 onwards, when these media were all either 



nationalised or, in the case of the newspapers, were banned from being printed. 
Although permission was given in February 2009 to import 90 Arab and international 
publications after a 25-year ban, media diversity continues to be a mirage. The foreign 
media are closely watched and foreign reporters find it hard to get visas to visit Libya.  
 
 
Syria 
36 - Bashar al-Assad 
President 
 
Reelected with more than 97 per cent of the vote in 2007, when he was the sole 
presidential candidate, Assad has refused to make any compromises since succeeding 
his father as president in July 2000 and has maintained the state of emergency that has 
been in effect since 1963. Long awaited democratic reforms such as a law permitting the 
creation of political parties and amendments to the press law have not materialised. 
Recent years have seen an increase in the number of media, but not in their diversity. 
Syriaʼs return to the international scene in 2008 has not really changed things. A number 
of journalists were arrested or were summoned for questioning in the second half of 
2009. Many of them were questioned about articles that were said to be an “attack on 
the nation” or a threat to “state security.” The office of the Syrian Centre for Media and 
Free Expression was closed in September 2009 and placed under seal. At least four 
journalists were arrested but few dared to talk about it, even on condition of anonymity. 
The Internet is far from being spared by the censors. More than 200 websites are 
currently inaccessible. In 2005, the information ministry undertook to incorporate the 
Internet into an overhauled version of the press law. A 2007 law forces Internet café 
managers to keep a record of all the comments their clients post on chat forums. A 
Reporters Without Borders delegation was denied access to Syria in September 2008. 
The information minister said: “They will never get a visa.” 
 
 
Palestinian Territories 
37 - Executive Force 
Armed wing of Hamas 
 
Journalists have been paying dearly for the power struggle between Fatah and Hamas in 
the Palestinian Territories ever since Hamas seized power in the Gaza Strip in June 
2007. The media are now very divided. The Hamas government has made it clear since 
June 2007 that it wants to control the media in Gaza, threatening media freedom. After 
the Gaza branch of the Union of Palestinian Journalists was disbanded, Hamas 
established a new system of accreditation for all telecommunications and Internet 
companies as well as broadcast media and news agencies based in the Gaza Strip. 
Hamas also enforced a 1996 law under which disseminating news that threatens 
“national unity” is punishable by imprisonment. During and after the Israeli militaryʼs 
Operation Cast Lead, the Hamas governmentʼs security forces obstructed journalists, 



denying them access to certain parts of the Gaza Strip. Some journalists were put under 
a lot of pressure not to report anything reflecting badly on Hamas. Intimidation, physical 
violence and arbitrary arrest and detention by members of the Executive Force, the 
armed wing of Hamas, have become commonplace. More than 20 journalists were 
arrested during 2009 by the Hamas interior ministryʼs security services and questioned 
about their links with Fatah and the “government in Ramallah.” Such coercive measures 
force Palestinian journalists to censor themselves and help to delay the return of foreign 
reporters who pulled out of the Gaza Strip when British journalist Alan Johnston was 
kidnapped in March 2007. The lack of an agreement between Fatah and Hamas on the 
holding of presidential and legislative elections in 2010 suggests that this situation will 
continue. 
 
 
Palestinian Territories 
38 - The Palestinian Authorityʼs security forces 
 
Journalists with links to Hamas, the Islamist party controlling the Gaza Strip, are often 
the victims of arbitrary arrest in the West Bank by the Palestinian Authorityʼs security 
forces under the control of President Mahmoud Abbas, the leader of Fatah. Both Fatah 
in the West Bank and Hamas in Gaza often arrest journalists linked to the other faction 
as a way of settling political scores. Around 40 journalists, most of them working for the 
Hamas-funded television station Al-Aqsa, were arrested during 2009 in the West Bank 
by the police or the intelligence services and questioned about their work, their mediaʼs 
sources of funding, and their links with Hamas government officials. Tareq Abu Zayd, Al-
Aqsaʼs correspondent in the northern city of Nablus, was sentenced to 18 months in 
prison on 16 February 2010 in connection with his work as a journalist for the TV station. 
 
 
Tunisia 
39 - Zine el-Abidine Ben Ali 
President 
 
Zine el-Abidine Ben Ali has kept both Tunisia and its media under tight control since 
becoming president in 1987. He promised in 2004, at the start of his fourth term, to 
“promote media diversity by expanding areas for discussion, encouraging private 
initiatives in the media and improving working conditions for journalists.” But the promise 
was not kept and his reelection in October 2009 for a fifth term has led to a further loss 
of freedom. Although the regime is sometimes described as a “soft” dictatorship, 
journalists and human rights activists are the target of constant bureaucratic 
harassment, police violence and surveillance by the intelligence services. On 24 October 
2009, on the eve of his reelection. Ben Ali warned his detractors: “The law will be applied 
against anyone making accusations or expressing doubts about the integrity of the 
electoral process without producing hard evidence.” The regimeʼs thugs were not slow to 
carry out his threats. At least 10 independent journalists were the victims of 



unprecedented reprisals. The authorities do not hesitate fabricate charges in order jail 
troublemakers. Control of the Internet has been stepped up considerably and visiting 
foreign journalists are constantly accompanied by an official from the Tunisian Agency 
for External Communication. The regime has become almost obsessive about control of 
news and information but, as an ally of the west in its fight against terrorism, Ben Ali is 
treated very leniently by international organisations. 
 
 
YEMEN 
40 - Ali Abdallah Saleh 
President 
 
Ali Abdallah Saleh had ruled the Arab Republic of [North] Yemen since 1978 before 
becoming president of the unified Yemen in 1990. The authorities reinforced their 
already tight control over the media in 2009 in order to impose a news blackout on 
military offensives taking place in the north and the south of the country. At the same 
time, vague and subjective concepts in the 1990 press law such as attacking “national 
security,” threatening “national unity” or undermining “the countryʼs foreign relations” are 
used to gag journalists. Since May 2009 many journalists and netizens have been 
arrested, or in some cases kidnapped, and then sentenced to long jail terms 
accompanied by an archaic ban on writing. Eight independent newspapers are currently 
subject to a printing ban for “separatism.” The Internet has not been forgotten. And the 
authorities have created a special court for press offences, which forms the cornerstone 
of their repressive system. 
 


